Читати цей текст англійською.

Цьогоріч на початку березня Програма EGAP обрала 10 громад, які стали переможницями конкурсу в пілотних регіонах впровадження програми – Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Луганській та Одеській областях. А вже в середині березня було оголошено загальнонаціональний карантин, який підштовхнув країну до самоорганізації в дистанційній роботі. До чого більшість людей не були готові. Серйозна криза, зокрема, спіткала систему освіти, адже ніхто не очікував, що необхідно буде в найкоротші терміни повністю змінювати підхід до навчання школярів та студентів.

Карантин та перехід на онлайн-навчання стали іспитом для всіх учителів України. А найбільш неготовими до організації такого процесу в школах виявилися вчителі сільської та селищної місцевості. Хтось зміг доволі швидко пристосуватись до нових умов (скажімо, використовуючи Viber для надсилання завдань), а хтось не розумів, із чого почати.

Програма EGAP, що реалізується Фондом Східна Європа за підтримки Швейцарії, долучилася до процесу налаштування ефективного формату дистанційного навчання та започаткувала низку вебінарів для освітян 10-ти пілотних цифрових громад країни. Адже ефективна реалізація такої політики неможлива без об’єднання зусиль та ресурсів місцевих органів влади, керівництва шкіл і самих вчителів. До вашої уваги — найперші результати.

Ми всі вчилися потроху…

Однією серед перших спікерок вебінарів для освітян Програми EGAP стала директорка загальноосвітньої школи І–ІІІ ст. — ліцею с. Зимне — волинянка Юлія Степанюк. Вона поділилася досвідом організації процесу та розповіла, як мотивувати школярів до інтенсивного навчання вдома.

Фото 2: Урок математики онлайн у 1-Б класі ОЗ «Шабівський ЗЗСО I-III ступенів».

Так, у середовищі Google Classroom адміністрація школи створила класи, до яких приєдналися вчителі для спільного викладання та учні. Кожен учитель-предметник, відповідно до розкладу, розміщує навчальний матеріал та завдання. Зазначає термін виконання. А учні за допомогою комп’ютера чи смартфону зі встановленим додатком Classroom виконують завдання та надсилають учителю на перевірку.

Таким підходом залишаються вдоволеними обидві сторони: викладачі й учні. «Особисто мені наше дистанційне навчання подобається, адже є і зв’язок із вчителем, і доступні й зрозумілі пояснення, і цікаві завдання: тести і вікторини онлайн тощо, а найголовніше все зрозуміло! Якщо і буде далі дистанційне навчання, то хочеться, щоб воно було саме таким», — коментує Аліна Білохвіст, учениця 9-А класу.

«Період карантину став для педагогів, учнів та їхніх батьків своєрідним «челенджем». За короткий час нам, учителям, довелось переключитися зі звичних уроків на дистанційне та онлайн-навчання. Такі заняття мають і підводне каміння, проте є доволі багато переваг. Як приклади можна навести чимало: зростання інтересу учнів до нового цікавого методу навчання, економія ресурсів усіх учасників навчального процесу, автоматизація контролю виконання завдань, суцільна діджиталізація, адже діти сьогодні зростають у цифровому світі, тож для них цілком природним є цифрове середовище», — вважає вчителька англійської Галина Жаловага.

Онлайн-заходи Програми EGAP стали не лише місцем обміну досвідом між освітянами, які практикують різні онлайн-інструменти для ефективного дистанційного навчання, а й чудовою підтримкою та допомогою для тих, хто хоче вчитися та впроваджувати у свою діяльність нові методи та технології. «Вебінари Програми EGAP хороша ідея та допомога для вчителя у період карантину під час активної інтеграції дистанційного режиму навчання. Взяла для себе чимало нового та корисного. Виявляється, є величезна кількість онлайн-інструментів для ефективної взаємодії «учитель-учень», «учитель-клас» та навпаки. Після перегляду вебінарів почали реалізовувати набуті знання на практиці. Дякую доповідачам за інформативні консультації та майстер-класи. Набуті навички намагаюся реалізовувати сама та навчаю своїх колег», – каже директорка Штунської ЗОШ І–ІІІ ст., вчителька української мови та літератури, жителька Вишнівської ОТГ Світлана Булавчук.

Після проведених вебінарів майже усі вчителі цифрових громад максимально оперативно перейшли до використання у своїй роботі таких інструментів, як: Zoom, Viber, Google Classroom, ClassDojo. І хоча жоден віртуальний сервіс не замінить живого спілкування, у нинішніх складних умовах — це чудовий вихід.

Вчителька з Луганщини Олена Донцова оцінила перевагу Google Classroom та інших інструментів, адже завдяки їм можливо, не перериваючи навчального процесу, якісно організувати його дистанційно. Її колега — викладач трудового навчання Біловодського опорного закладу Юрій Артюшенко — вже мав навички роботи з платформою Google Classroom; і вебінари, організовані Програмою EGAP, за його словами, надали можливість підвищити рівень та розкрили нові можливості застосування цифрових інструментів організації навчального процесу.

«З додатком Google-форми я вже була знайома раніше і використовувала його у своїй роботі. А от сервіси Майстер-Тест, Playbuzz, EasyTestMaker, ProProfs Online Test Pad як учительці математики допоможуть мені при складанні та проведенні контрольних робіт чи будь-якого тестування», — наголошує вчителька математики КЗ Підгородненський НВК №1, що на Дніпропетровщині, Тамара Терехова.

Смартфон як інструмент знаряддя здобуття знань

А от подружня пара Тетяна та Андрій Орел, які викладають математику та історію у навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів – гімназія №2» в Іллінецькій міській ОТГ, вирішили зробити смартфон тим інструментом, який допоможе опанувати нові знання. Як зацікавити дітей до навчання? Як зробити так, щоб діти слідкували за тим, що каже вчитель, а не дивились у свій смартфон? Своєю історією успіху вони також поділилися впродовж одного з освітніх вебінарів Програми EGAP.

Фото 3: Тетяна Завеля, учителька першокласників ОЗ «Шабівський ЗЗСО I-III ступенів». Проводить урок математики онлайн.

Інтерактивні інструменти, як-от Kahoot та Classtime, допомагають учням в ігровій формі вивчати новий матеріал та закріплювати знання шляхом вікторин і конкурсів. І от, замість звичної контрольної роботи в зошиті, учень чи учениця бере смартфон — і за кілька хвилин уже отримує результат своєї роботи після проходження тестування онлайн. Більшість із нас, певно, пам’ятають, як замальовували контурні карти і вчили матеріал з атласу, а завдяки інтерактивним технологіям тепер це можна зробити навіть цікавіше. А головне — учням захопливо вивчати щось нове, використовуючи вже звичні їм гаджети.

Усі Цифрові громади, відібрані Програмою EGAP у межах відкритого конкурсу, відрізняються чисельністю населення та кількістю населених пунктів, але їх об’єднує прагнення до впровадження цифрових технологій та готовність місцевої влади до сталого та відкритого діалогу з громадою. Карантин — це неабияке випробування для учнів, батьків та вчителів. Але де криза — там і можливості для розвитку. У сучасних умовах необхідності опрацювання навчального матеріалу на відстані та налагоджування зворотного зв’язку з учнями Програма EGAP сприяє цифровізації регіонів шляхом прикладів успішного діалогу між органами державної влади, керівництвом шкіл і самими освітянами.

Фото 4: Учні ОЗ «Шабівський ЗЗСО I-III ступенів» долучаються до онлайн-уроків за допомогою мобільного телефону.

Фонд Східна Європа

memory usage: 57.12mb real memory: 26.25mb