Читайте цей текст англійською.

14 вересня 2020 року, Київ. – Відбулась онлайн-презентація звіту «Антикорупційний та економічний потенціал е-послуг». Це перша спроба комплексної оцінки економічного та антикорупційного ефекту від впровадження електронних державних послуг в Україні на прикладі семи сфер. Мета дослідження – показати, скільки часу та коштів уже заощадили та, у перспективі, могли б іще заощадити користувачі завдяки можливості отримати послугу без відвідування державних органів та без залучення посередників/чиновників, а також – як онлайн-формат послуг може вплинути на рівень корупції.

Захід відбувся за участю Олексія Вискуба, першого заступника Міністра цифрової трансформації, Віктора Ляха, президента Фонду Східна Європа, та Олексія Дороганя, виконавчого директора Офісу ефективного регулювання BRDO.

Звіт підготовлений Офісом ефективного регулювання BRDO на замовлення Міністерства цифрової трансформації України та за підтримки USAID/UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS», швейцарсько-української програми «Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP) і Фонду Східна Європа. 

У межах дослідження було проведено оцінювання сімнадцяти е-послуг у семи сферах:

  1. Реєстрація, внесення змін та припинення реєстрації фізичної особи-підприємця (Мін’юст, запроваджено у березні 2017).
  2. Призначення допомоги при народженні дитини (Мінсоцполітики, запроваджено у березні 2017).
  3. Надання довідки про несудимість (МВС, запроваджено у вересні 2017).
  4. Декларація відповідності вимогам пожежної безпеки (ДСНС, запроваджено у лютому 2018).
  5. Видача та розширення ліцензії на послуги з автоперевезень пасажирів та вантажів, повідомлення про зміну даних перевізника (ДСБТ, запроваджено у серпні 2018).
  6. Отримання та анулювання дозволу на спеціальне водокористування (ДАВР, запроваджено у березні 2019).
  7. Повідомлення про початок виконання підготовчих та про початок будівельних робіт, декларація про готовність об’єкта до експлуатації (ДАБІ, запроваджено у грудні 2019).

Під час дослідження онлайн, офлайн та комбінованим способом було опитано майже 1 200 фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців та представників юридичних осіб. Дані про кількість наданих послуг (у т. ч. розподіл за форматом надання — онлайн чи офлайн) було отримано від первинних розпорядників відповідної інформації. 

Аналітики оцінювали як реальний (враховуючи тільки тих користувачів, які зараз користуються онлайн-послугами), так і потенційний ефект (як було б, якби всі потенційні користувачі перейшли на електронну процедуру) запровадження е-послуг на основі опитування респондентів та власних розрахунків дослідників. 

«Ключовою метою дослідження було – показати, що переведення державних послуг в електронний формат має значущий ефект – як антикорупційний, так і економічний. Хотіли довести це на конкретних цифрах. Незважаючи на те, що було проаналізовано лише 17 онлайн-послуг, ми маємо приголомшливий результат! Можемо тільки уявити, яку економію отримуватимемо щорічно, якщо в Україні буде цифровізовано переважну більшість державних послуг», – підкреслив Віктор Лях, президент Фонду Східна Європа.

Аналіз засвідчив, що потенційний економічний ефект у семи сферах, що аналізували, становить майже 495 млн грн на рік, що означає зниження витрат майже на дві третини порівняно з офлайн-форматом. В абсолютному вимірі це  економія близько 514 людино-років на рік, адже більшість витрат (58%) на отримання державних послуг офлайн припадає на витрати часу користувачів: логістику, очікування в черзі, заповнення документів тощо. 

Потенціал економії розрахований за умови повного переходу на онлайн-формат отримання послуг усіма користувачами. Поки ж реальна економія становить 36,7 млн грн на рік через усе ще незначний відсоток користувачів, що обрали онлайн-процедуру. 

Зафіксовано і значний антикорупційний ефект. Потенційна економія на хабарах у сферах, що аналізували, становить 841 млн грн на рік, що більше за економічний ефект, тоді як реальна – 32 млн грн на рік. Більшість (дві третини) зафіксованих випадків ймовірних корупційних ситуацій стосуються класичного (офлайн) способу надання адміністративної послуги. 

Крім того, результати опитування засвідчили, що переважна більшість опитаних вважають: із впровадженням електронних послуг корупції поменшало. Таку думку висловило 78%, із них 52% – що корупції стало суттєво менше. Решта вважає, що ситуація не змінилася. І лише 1% респондентів стверджують, що ситуація з корупцією погіршилася.

З усім текстом дослідження можна ознайомитися за лінком: http://bit.ly/Economic_and_anti-corruption_impact_of_eServices

Фонд Східна Європа

memory usage: 57.15mb real memory: 18.25mb